Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Renault Kangoo 4x4 - a terepes áruszállító (cikk 2002-ből)

2018.02.20

Mailcím láthatóságát levettem, mert egy orosz valami elkezdett szórakozni vele...

balogh pont zoltan kukac frímél pont hu

 

A Renault Kangoo 4x4 többcélú jármű (Trekka néven is ismert). Családi autóként beválik, áruszállításra és könnyebb terepre is alkalmas. A fő cél szerintünk mégis az, hogy utasait mindig feldobja. Ebben a legjobb.

A tesztautó forgalmijában 70 helyett 55 kilowatt szerepelt teljesítményként. Véletlenül, de talán nem ok nélkül írták el. A motor ereje jelentős részben elveszik a hajtáslánc ellenállása és a 195 kilós súlytöbblet miatt. Ez jól modellezhető az elsőkerék-hajtású 75 lovas benzinessel összehasonlítva. A gyorsulási és végsebességi adatok gyakorlatilag megegyeznek. Ugyanez a helyzet az összkerekes 1.9 dCi és az 1.5 literes, első kerekein hajtott dCi gyorsulását és végsebességét összehasonlítva.

A 95 lovas motort az üresen 1300 kilós autóban alacsony fordulatra hangolták. Legnagyobb teljesítményét már 5000-nél leadja, 6000 alatt van a leszabályozási fordulatszám. Városban elfogadható a gyorsulás, a nyomaték kis fordulaton is jelen van. Autópályán már jobban hiányzik a hajtásláncban elsorvadó erő, a Kangoo 4×4 közepes terheléssel lomhává válik.

A váltó átlagos, nem kell hozzá sok erő. A fogyasztásnak sem használ az erőátvitel nagy ellenállása. Tesztünkön átlagosan 10,2 litert tankoltunk 100 kilométeren. Persze a 10,8 literes gyári városi fogyasztás tudatában nem vártunk alacsonyabb értéket, inkább a korlátozott menetteljesítmények keltettek csalódást. A megoldás a kiváló 1.9 dCi motor megvásárlása, amely sokkal kevesebbet fogyaszt, jól húz és terepre is alkalmasabb.

A Kangoo 4×4-ről tudni kell, hogy nem terepjárónak szánják. Könnyebb terepen korlátozások nélkül használható, összkerékhajtása automatikusan osztja el a nyomatékot a két tengely között. Ha kipörögnek az első kerekek, önműködően a hátsó tengelynek is nyomatékot juttat a kuplung. A hidraulikus tengelykapcsoló három programból választja ki a körülményeknek leginkább megfelelő nyomatékeloszlást a két tengely között. Nem csak a külső lett marconább, a futóművet is megerősítették a könnyebb terep tartós elviselésére.

A karosszéria megkapóan bumfordi, tökéletesen ráéreztek a tervezők, mivel vehetik le a lábukról a vásárlókat. A Kangoo is a megvalósult tanulmányautók közé tartozik, Pangea néven jelent meg a tanulmány még 1997-ben a Genfi Autókiállításon.

A Kangoo haszonjármű változata a legnépszerűbb áruszállító Európában, az autó innen örökölte praktikusságát. Kivételesen tágas a belső tér, pedig a hosszúság csupán 399,5 centiméter. Az utastér térkínálata is jó. Elöl magas emberek számára is kényelmesen beállítható az ülés, hátul ugyanők jól elférnek saját maguk mögött. A fejtér más dimenziókban mozog, mint a személyautókban. Egy 190 centis utas fölött hátul mintegy 40 centis fejtér marad a középső hátsó ülésen. A két szélső hátsó ülés fölött összesen 60 liter térfogatú tárolódobozokat alakítottak ki, de 6 centi fejtér még a jókora boxok alatt ülve is betöltetlenül marad.

A tesztelt változaton széria a két tolóajtó, amivel a Kangoo anno feladta a leckét az akkor még háromajtós konkurenciának. A tolóajtó könnyen mozog, sokat segít beszállásnál szűk parkolóhelyen. A hátsó ablakok kitámaszthatók.

Belül igazán twingós az autó, tehát remek formatervezés, sok jó ötlet és hangulatos kárpit randevúzik egymással. A felhasznált anyagok olcsósága ebben a típusban sem zavaró. A filccel burkolt tetőtárolókból fogas húzható ki, rengeteg rakodóhelyet alakítottak ki.

Az ülések kényelme megfelelő, hátul három személyre szabták az üléspadot és a támlát, ami ténylegesen ki is használható. A négykerékhajtású Kangoo-ban a csomagtérbe került a pótkerék. A csomagtartó jobb oldalán álló ötödik kerék mellett alaphelyzetben 550 literes tér marad. Már ez is kitűnő, lehajtott ülésekkel pedig 2,5 (!) köbméteres a raktér. Ez körülbelül 25 százalékkal több a legtágasabb kombik maximális kapacitásánál.

A kormányzás közepes, nem túl könnyű és nem is kifejezetten pontos. A magas építésű Kangoo kanyarstabilitása nagyon megbízható. Nem mutatott terhelésváltási reakciókat, jóindulatából szándékos provokációra sem veszít. Igen jó az áttekinthetőség, jók a tükrök, a fordulókör nem zavaróan nagy. Városban nem zajos a motor, nagy sebességnél aztán megjön a hangja. Az autó jellegéhez mérten jó a rugózási kényelem.

Szerettük a magasba emelt vezetőülést, mert az üléshelyzet jó és a magasból könnyen átlátható a forgalom. Nem állítható a kormány, de helyzetét jól eltalálták. Nagyon tetszett az első sárvédők felső domborítása, szinte Schlesser Kangoo-jában éreztük magunkat a motorház két szélén kiöblösödő kerékjáratokat látva.

Látványra igen vagány a Kangoo 4×4. A tesztautó színe jól állt a feláras könnyűfém keréktárcsákkal felszerelt kocsinak. A jól sikerült design mellett praktikus ütközésvédelemmel jeleskedik a karosszéria. Mindenhol műanyag elemek óvják a fényezést és a lemezeket a sérülésektől.

Feláras a nagyon kényelmesen, a kormányról kezelhető rádió. Elöl motoros ablak van, alapáras az elindulás után automatikusan záró központi zár, az öt fejtámla, az elektromos tükörállítás. A klímaberendezés felára 250 000 forint, amiben a feláras pollenszűrő és a hővédő üveg is benne van . A biztonsági felszerelések között fontos a blokkolásgátló, a vészfék-asszisztens és a két légzsák. Az oldallégzsákot hiányoltuk, főleg azért, mert a Renault kivételes biztonsági extrákkal forgalmazza a legolcsóbb Cliót is.

Épített úton ritkán dönt az összkerékhajtás az elakadásról vagy a továbbhaladásról, de néha minden a plusz két hajtott keréken múlhat. Az összkerekes Kangoo-ban ez a biztonság 1,1 millió forintba kerül. Ennyi a felár a 95 lovas elsőkerék-hajtású Privilege változathoz képest. Ebben az erősített futóművön és a hajtáslánc alapos védelmén kívül természetesen az optikai kiegészítők is benne vannak.

Ez az összeg túlzásnak tűnik, ha valaki nem használja ki az összkerékhajtás előnyeit. Ami az autó lényege, az a fő hátrány, gondolhatná valaki a 4×4-es hajtásról: megdrágítja a Kangoo-t, nő a fogyasztás és elvesznek benne a lóerők. Aki viszont munkája, lakóhelye, a hiányzó aszfaltút vagy más ok miatt rá van szorítva a négykerékhajtású autóra, amúgy sem választhatná a fronthajtású Kangoo-t.

A Kangoo 4×4 árát nehéz mihez mérni, mert nincsenek közvetlen konkurensei. Sem a Doblo, sem a PSA Berlingo-Partner párosa nem kapható összkerékhajtással. A 4 299 000 forintos árral a Suzuki Ignis 4WD és az alap Suzuki Vitara után a Kangoo a legolcsóbb összkerékhajtású autó a kínálatban. Ráadásul vidám, barátságos, praktikus és feldobja a mindennapokat.

DÍZELTESZT:

A Kangoo alaphelyzetben nem tartozik a legkedvesebb formájú autóink közé, de a 4X4-es változatban férfi szemmel egész vonzónak mondható. A nagyobb lökhárítók, a 4X4-es feliratok, az első ködlámpák és a láthatóan magasabb karosszéria határozott fellépést ad az alapvetően kisteherautós megjelenésű Kangoo-nak.

Az összkerék-hajtású Kangooo általában elsőkerék-hajtású, mégis stabilan hasít a hóban. A dízelben – a benzinessel ellentétben – a korán ébredő nyomatéknak köszönhetően nem érezni annyira, hogy nehézkesen indulna.

Más pozitív tulajdonsága viszont szinte nincs is, mivel erejében határozottan lekorlátozták. Szerény 84 lóerő és kevéske 180 newtonméteres nyomaték tör elő belőle. A Megane-okat felpaprikázó dízelmotor száguldás helyett lassú, de biztos célba érést garantál a Kangoo 4X4-ben.

Ha már gyenge, legalább alul is nyomatékos, gondolhatjuk magukban. Egyértelműen azért erről sem lehet beszélni, bár kétségkívül fölösleges háromezres fordulat fölé pörgetni a motort.

A karosszéria viselkedése alacsony fordulaton leginkább egy rezonancia-katasztrófára emlékeztet bennünket, ami néhány másodperc után elcsendesül. Pozitív oldalról nézve: a turbómotorok heves kitörései hiányoznak a Kangoo dízelmotorjából.

Az ötfokozatú váltó jellegében tökéletesen passzol a motorhoz, lassan, de pontosan kapcsolható. Felező és diffizár sincs, mégis úgy érezni belülről, hogy minden terepen elboldogulunk a Kangoo-val. Az első tengelyen az eltérő tapadást a fék beavatkozással próbálja kompenzálni, érzésre sikeresen.

Egyenesfutása kiváló, kanyarodáskor a reakciók viszont már kevésbé kiszámíthatóak. Havon alaphelyzetben erős alulkormányzottságot mutat a Kangoo, ami hirtelen átcsap túlkormányzott reakcióba. Hóban, sárban meggyőzően alakít, biztosan eljutunk hegytetőn eldugott vityillónkhoz.

Bár a hegytető vagy egy komolyabb emelkedő már okozhat némi nehézséget, mivel gyorsan nem szeret mászni a Kangoo. Jobban szereti az aszfalt nélküli araszolást. A motor szinte csak padlógázzal indulva képes megpörgetni egyszerre a négy kereket. Nagy farolásokra így nem érdemes számítani. A kézifék használatával sem érdemes hóban próbálkozni, mivel a hátsó kerekek blokkolásához az elsők is csatlakoznak.

Dimbes-dombos terepviszonyok és fekvőrendőrök között is jól boldogul a 4X4-es Kangoo, a megfelelő hasmagasságnak és a feszes csillapításnak köszönhetően nagyobb tempóban is átvághatunk az akadálypályán.

Közúton haladva sem kell sokat a fékezéssel bajlódni, mivel az alacsony tempó mellett még az élesebb kanyarokat is simán bevehetjük, enyhe oldaldőlés kíséretében. Megkímélhetjük pénztárcánkat a gyorshajtás okozta költségektől is, mivel városban a 60-as tempónál szinte sosem kívántunk gyorsabban menni.


Habár a gyári végsebesség 142 km/óra, országúton a 100-as tempó tartható kényelmesen, felette már jelentősen emelkedik a motorzaj. Álló helyzetből 100-ra 16,2 másodperc alatt gyorsulhatunk. Ez kicsit kevesebb, mint amire érzésre saccolnánk.

A fogyasztás városban 9,5 liter körül alakult, ami az összkerék-hajtást és a vélhetően rossz légellenállási tényezőt figyelembe véve nem számít rossz értéknek télen.

A hátsó sorba tolóajtókon keresztül a csomagtérbe pedig egy kétszárnyas ajtón keresztül lehetett bejutni tesztautónk esetében. A belsőn első pillantásra látni, hogy főként a praktikusságra koncentráltak és nem a szépségre. Így talán megbocsátható, hogy az ajtókon illetve az oszlopon a borítás nélküli, színre fényezett vasat kell bámulni. Ez hideggé, de mókássá teszi az utasteret.

A plafonon két-két tárolót is elhelyeztek oldalanként, pont úgy, mint a repülőgépeken. Persze méretre elég kicsik és hirtelen nem is jutott eszünkbe semmi, hogy mit tudnánk bele pakolni, ami a borítás nélküli műanyaghoz verődve nem kopogna menet közben.

Azért praktikusnak tűnik. Elöl keresztben is van egy polc a vezető fejével egyvonalban. Ide nem érdemes súlyos tárgyakat rakni, bár ha a gyorsuláson múlik, akkor nem fog semmi a nyakunkba hullani.

A magasságából adódóan egyértelmű, hogy nincs gond a fejtérrel, hacsak nem nőttünk 2,5 méter fölé. A hátsó lábtér viszonylag tágasnak mondható, 180 körüli magas felnőttek esetében.

Praktikus részlet, hogy a napellenző külső részén feltüntették a kocsi magasságát, ami hasznos lehet, ha egy parkolóházba akarunk beállni. 1,95 méter magas az autó, amivel a legtöbb mélygarázsba még beállhatunk, maximum a tetőantenna fogja a mennyezetet súrolni.

Az ülések kényelmesek, beleértve a vezetőülést is, kár hogy a kormány csak magasságban állítható. Kormányról vezérelhető rádiót kaptunk, de a magnó elérése sem okoz gondot a vezetőülésből. A kezelőszervek használata pofon egyszerű, egyedül a központi zár kapcsolóját nehéz észrevenni és használni.

Az alaphelyzetben 550 literes csomagteret könnyen tisztítható műanyag borítja. A pótkerék a csomagtér bal oldalán felállítva helyezkedik el és ezzel jókora helyet foglal el a pakolástól. A háttámla 60/40 arányban lehajtható, amivel akár 2380 literes csomagteret is elérhetünk.

A 4X4-es Kangoo hosszú távok leküzdésére nem igen alkalmas, de városban, alsóbbrendű utakon, hóban, fagyban kiváló, strapabíró társnak tűnik. A németországi 17 300 eurós (4,2 millió forint) alapárral ellentétben itthon 5 362 000 millió forinttól a dízel modell ára, amit igazi konkurensek híján nehéz mihez hasonlítani.

Műszaki adatok – Renault Kangoo 4X4 1.9 dCi Privilege
 
MOTORADATOK
 
Lökettérfogat (ccm) 1870
 
Furat x löket (mm) 80X93
 
Hengerek / szelepek száma S4/8
 
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 62(85)/4000
 
Max. nyomaték (Nm/ford.) 180/2000
 
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 16,2
 
Végsebesség (km/h) 146
 
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 9,3
 
Lakott területen kívül (l/100 km) 6,3
 
Vegyes (l/100 km) 7,4
 
CO2 kibocsátás (g/km) 196
 
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4046/1672/1950
 
Tengelytáv (mm) 2624
 
Csomagtér (liter) 550/2500
 
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1330/500
 
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 60
 
Gumiméret 185/65 R15
 
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 5 342 500
 
Konkurensek (forint) Hyundai Tucson 2.0 CRDI: 6 262 000
  Kia Sportage 2.0 CRDI: 6 499 000
 
Tesztelt autó ára (forint) n.a.
 
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, 4 légzsák, szervokormány, központi zár, rádiómagnó, manuális légkondicionáló
 
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye

Hóban, sárban, latyakban ideálisan alakít a Kangoo 4X4. Kár, hogy normál körülmények között nem jön elő az összkerék-hajtás előnye a lomha dízelmotorral.

 

EGYENLŐRE LEZÁROM A HOZZÁSZÓLÁS LEHETŐSÉGÉT, MERT MINDENFÉLE OROSZ MARHASÁGOK BOMBÁZZÁK ÉS NEM GYŐZÖM KITÖRÖLNI ŐKET. HA VALAMI FONTOS VAN PRÓBÁLJON AZ FB CSOPORTOMBA JELENTKEZNI.

 

Hozzászólások

Hozzászólások megtekintése

a váltó típusa

(bzoli rx4, 2019.02.05 20:04)

Tudtommal az 1.9 cdi Kangoo váltójának a típusjele JC7-003, JC7-005.