Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Infók

Sajnos pdf-eket nem lehet feltenni, így külön kérésre tudom azokat elküldeni. Sajnos vannak néha ellentmondó infók itt-ott.

Egy teszt leírás, sajnos DIESEL változatról:

(Az Autó2 újság 2001/7. számában megjelent cikk rövidített változata)

Tavaly mutatta be a Renault az alsó-középkategóriájú egyterű, a Scénic szabadidőautó-változatát, az RX4-et. A terepjárós magasságba emelt autót dízel- és benzinmotorral kínálják, az előbbi 107, az utóbbi 140 lóerős, hengerűrtartalmuk közel azonos, az öngyújtós 1870, az Otto 1998 köbcentis. Tesztautónk a kisebb teljesítményű, de 11 Nm-rel nagyobb nyomatékú, takarékosabb dízelmotorral hajtott. Három hónapig tartott a teszt, alaposan megismertük az autó viselkedését.

Motor, erőátvitel

A 107 lóerő teljesítményű, 200 Nm nyomatékú négyhengeres, common rail befecskendezési rendszerű turbódízelmotor ereje központi viszkokuplungon át jut el mind a négy kerékhez. A vezető nem avatkozhat be a hajtásláncba, a nyomatékelosztásért az autó felel, diffizár nincs. A jellegzetes dízelhangon daloló motor kicsit alulméretezett az üresen majd másfél tonnás kasztnihoz, elkelne még 30-40 lóerő, mert így az átlagosnál mélyebb gázpedáltaposást kíván minden elindulás és átlagos gyorsítás. A gyorsulás szerény. A motor egyenletesen adja le a nyomatékát és a teljesítményét, nyugodtan használható 2000/percig pörgetve. A váltóáttételezés hosszabb a terepjárókban megszokottnál, 120 km/órás sebességnél 2800-at pörög a főtengely. A váltókar hosszú, a váltóút szintén, a kar kissé bolyong a fokozatok között, amelyekbe akadópontokon át dugható. A motor nem eléggé elszigetelt, nemcsak a hangját, a rezonanciáját is továbbítja a karosszériának. Álló helyzetben, alapjáraton is rezeg minden, bizsereg a váltókar, 2000-es fordulat körül csendesedik a beltér, majd 3000-től egyre zavaróbb és fárasztóbb a zaj és a rezonancia. Emiatt hosszabb úton kimerítő társ a papíron leírt 170 km/órás végsebességét csak lejtőn, hátszéllel elérő autó - a nyugodt utazósebessége 110-120 km/óra. Az illetlen viselkedésért visszafogott fogyasztással engesztel a dCimotor, országúton 7 literből, városban 8,5-ből kijön 100 kilométerenként.

Karosszéria, utastér

Az RX4 a robusztusság és a divatosság jegyeit hordja. Magasra húzottak a nyers műanyag lökhárítók, oldalt és a sárvédőkön is védi a gönc a kasztnit. Az orron tomboltak a formatervezők, műanyag gallytörő és látványos kartervédő teszi fenyegetővé a megjelenését. A Renault húsz centiméterrel magasabbra emelte az alaptípusnál a kocsit, így hat centivel nagyobb a szabad hasmagasság. A csomagtérajtó két részletben nyitható, az üvegezett rész felfelé, a pótkereket is hordó nehéz alsó rész izmos zsanérokon balra lendítve nyílik. Újforma a tetősín is: áramvonalas, dupla íven vezetett kereszttartók merevítik. Ezekre nem lehet felerősíteni a szabvány tetőcsomagtartó-tartozékokat - nem funkcionálnak kereszttartókként. A kocsiba terepjárós habitussal kell felülni, az ajtó tágra nyílva segít ebben, a kiszállás elrugaszkodós lendülettel a legegyszerűbb. Belül a Scénic megszokott, funkcionálisan kialakított és jól lakható utastere fogad, a terepkészségre semmi sem utal. Az üléshelyzet magas, s akinek ez is kevés, mindkét elülsőt magasabbra emelheti. Az ülések dundin formázottak, túl gömbölyded lapjuk kevés oldaltartást ad, hosszabbak is lehetnének. A háttámla elég magas, és fogja a felsőtestet, a fejtámlák állíthatóak. A műszerfal könnyen értelmezhető, közepén piktogramtáblával, a középkonzol rádiókijelzője az időt és a külső hőmérsékletet is mutatja. A sötét felszínű műszerfaltömb felül puha, alul kemény műanyag, az ajtóburkolatok is kemények, plasztikvilágukat az üléskárpittal azonos fekete, perforált bőr oldja hatásosan. Szintén bőr a magasságában állítható kormány, legalsó állásában is túlságosan előredöntött. Bár a kesztyűtartó kicsi, ez nem zavaró, mert még ezer helyre lehet pakolászni, például a térképzsebekbe, a hűthető kardándobozba vagy a jobb ülés alatti fiókba. A két ülés között több ponton rögzíthető kartámasz hajtható le. Elöl teljes a védelem, négy légzsák, övfeszítős-överő-határolós állítható felső bekötési pontú biztonsági övek vigyáznak az utasokra. A biztonságra hátul is adnak: mindhárom külön-külön előre-hátra csúsztatható, összehajtogatható, könynyen kiemelhető ülésre szereltek állítható fejtámlát és hárompontos övet. Az ülések alatt és a lábtérbe is rakodórekeszeket sülylyesztettek, mindkét elülső ülés támlájának a hátára felhajtható asztalt és zsebet tettek, hátra is (meg a csomagtérbe is) 12 voltos aljzatot.
Az egyterűből örökölt módon alakítható az utastér. A hátsó sor három önálló ülésén elegendő hely jut az utasoknak, tágas a tér a fejek fölött, jut hely a lábaknak. Az ülések lapja elég rövid, oldaltartásuk jelentéktelen. A csomagtérajtó nyitógombjának első nyomására az üveges felső ajtórészt teleszkópok nyomják a magasba, második nyomásra old az alsó rész zárja, ez balra nagy ívben kitárható. A pótkerékkel súlyozott nagy ajtóba gumihálóval lezárt pakolókat süllyesztettek, műanyag ajtós változatuk került a sárvédőkbe is. A csomagtér aljára rögzítőket erősítettek, a kalaptartó vastag, hangelnyelő, egy alsóbb szinten is rögzíthető, ilyenkor a lehajtott támlájú hátsó ülésekkel kerül egy magasságba. Hátránya, hogy felnyitva nem rögzíthető, be kell szorítani a hátsó oszlopok műanyag burkolata közé, ez nyomot hagy mindkét darabon. A hátsó ülést előrehajtva, csak a felső ajtórészt nyitva hosszú holmik is szállíthatók a kocsival.
A Renault általános összeszerelési minősége jó, ám a kasztniba beépíthettek volna még néhány kiló hangszigetelést, mert a gumi, a motor és a hajtáslánc zaja az elvárhatónál jóval hangosabban csörtet az utazók füléhez.

Vezetés, menettulajdonságok

A magas ülőhelyről jól áttekinthető a forgalom, bár a magas kasztnit meg kell szokni. Az RX4 számára készített nagy tükrök lényegében holttérmentesek, a bal oldali osztott látóterű. A kormány jó fogású, a pedálrend bakancsos lábat is a közelébe enged, a pedálerők nem jelzik a terep jelleget. Annál inkább jelez a kormány: kicsit feszes és érzéketlen, a finom mozdulatokat nem szívesen veszi figyelembe, késve reagál. A városi létet nehezíti a nagy fordulókör, az RX4 vezetője hamar az ipszilonozás királya lesz. A felfüggesztés terepesen feszes, az autó szerencsésen mellőzi a terepjárók túlzott imbolygását és bizonytalan egyenesfutását - bár a nagy ballonos gumik miatt enyhén sétál a hosszú egyenesekben. A magas építés ellenére hirtelen manőverek közben és gyorsan vett kanyarokban is jóindulatú a futómű, nem hajlamos a kitörésre. A rugózása kemény, de nem pattogós, ütések nélkül kivédi az úthibákat, fogrezegtetés nélkül tűri a kockakövet. Az autó könnyű terepen kifejezetten jól érzi magát, védi a nagy hasmagasság, segíti az összkerékhajtás. Durva helyzetbe viszont nem szabad belekényszeríteni, mert nincs terepfokozat, a motor ereje nem győz le minden emelkedőt, az eldifferáló kerekek pedig a termelt teljesítményt és nyomatékot földszórásra pazarolják.

Műszaki adatok

Folyadékhűtéses, soros négyhengeres, common rail-rendszerű turbódízelmotor, köztes hűtővel, elöl keresztben beépítve. Acélblokk, könnyűfém hengerfej. Hengerűrtartalom: 1870 cm3, furat 80, löket 93 mm. Kompresszió: 19:1. Teljesítmény: 107 LE/79 kW (4000/min). Nyomaték: 200 Nm (1500/min). Ötfokozatú kéziváltó, összkerékhajtás (Steyr-Puch). Elöl McPherson-rendszerű, hátul háromszög-lengőkaros felfüggesztés. Kanyarstabilizátor elöl és hátul. Elöl-hátul tárcsafékek, elöl belső hűtésű, blokkolásgátló. Gumiméret: 215/65 R16. Csomagtér: 410/1800 l. Üzemanyagtartály: 60 l. Hossz x szélesség x magasság: 4425x1775x1720 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1485/2010 kg. Gyorsulás (0-100 km/h): 18,8 s. Végsebesség: 170 km/h. Fogyasztás (EU, városon kívül/átlag/város): 6,6/7,4/8,9 l/100 km.
Ár: 7 599 000 Ft

Felszereltség

A Renault alaposan felszerelte az örömautót, hogy szolgáltatásaival ellensúlyozza az árat. A biztonsági felszerelések sora teljes, blokkolásgátló is szerepel a listán, adottak a fontos külső jelek, a tetősín, könnyűfém felnik és a ködlámpák. Minden olyan elemet megkap az RX4, amit egy jól felszerelt Scénic, így a rakodóhelyeket, az okos hátsóablaktörlőt, amely tolatásba téve a váltót bekapcsol, ha az elsők is működnek, az indulás után záródó központi zárat. A komfortban ráadás a bőrgarnitúra, az automata légkondi, az ülésfűtés, az elektromos mozgatású ablakok és tükrök. Némi szépséghiba, hogy az utas ülésfűtését csak a vezető működtetheti, a kapcsolóját ugyanis a kormányoszloptól balra dugták el, a hátsó ablakok pedig furcsamód csupán hátulról kezelhetők, a vezető nem kapott a mozgatásukhoz gombokat.

Költség

A kocsi nem olcsó, ám a 7,6 millió forint a résmodell kategóriájának az átlagára. A dízelség felára mindössze 200 000 forint, ennyit kérnek a kedvező fogyasztásért. Szervizbe 20 000 kilométerenként várják a kocsit; tesztautónkat ezért egyszer elvittük a szervizbe, ahol az előírt karbantartási feladatokon kívül más munkájuk nem akadt a szerelőknek. A szervizlátogatáskor két dologra derült fény: a kuplung magasan fogott, de ezt majd a mechanika utánállítja, illetve kiszakadt a jobb hátsó kerékdob préselt és impregnált papírból készült dobja, egy kő vagy beakadt ág szakíthatta át - ez utóbbi elemet megrendeltük, hogy ne jusson sár a doblemezre, ne okozzon idő előtti korróziót. A Renault európai gyártóként csupán egy év általános garanciát vállal, az átrozsdásodásra hat évet ad.

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.